Powered By Blogger

DIA KEHILANGAN KEPERCAYAAN ORANG LAIN

Bukan senang mahu dapat kepercayaan orang lain. Kadangkala, walau seribu kebaikan yang sudah dibuat, sekali perbuatan menganiayai kepercayaan orang itu, kita akan kehilangan seluruh kepercayaannya. Bak kata pepatah Melayu 'Kerana nila setitik rosak susu sebelanga'

Demikianlah terjadi kepada 'orang itu'. Sekali dia mendapat peluang dan kepercayaan orang lain, dia terus jadi alpa. Bertindaklah dia mengikut hatinya sehingga rakan-rakannya berjauh hati. Dalam masa yang sama, dia berusaha lagi untuk menjatuhkan rakan-rakan seperjuangannya. Bagi 'dia' rakan-rakannya itu sudah tidak berguna lagi. Dia cuba untuk menjadikan amanah menjadi hak milik peribadinya.

Tidak kurang juga yang tertipu kerana kemanisan mulutnya apabila berbicara. Dan dialah pada perasaannya yang terbaik dari yang terbaik. Sehingga lupa dia tentang siapa dia. Tak ubah seperti ayam berkokok tapi ekor bergelumang tahi. Akhirnya, keburukan diri terserlah juga. Dan sejak itu menghilangkan diri daripada pandangan semua rakan-rakan. Menghilangkan diri entah ke mana...namun pastinya dia masih juga berpijak di bumi nyata.

Dia menghilangkan diri bersama kepercayaan orang lain yang telah hilang!! Sadis! Menjadi pelarian yang belum berpenghujung di mana hentinya.

Beginilah kesudahannya kepada diri yang lupa diri dan pentingkan diri sendiri.

Tiada ulasan: