Powered By Blogger

PERKARA 15 DALAM PERJANJIAN 20 PERKARA



Saya masih ingat, ketika saya memasuki Maktab Perguan Kent, Tuaran lebih dua dekad yang lalu. Ketika itu, pengurusan yang berkaitan PENDIDIKAN di sabah diurus sendiri oleh Kerajaan Negeri Sabah.

          Pelaksanaan sistem yang masih mematuhi perjanjian 20 Perkara ketika itu, telah memberi peluang kepada ramai penduduk Sabah yang berkelulusan SPM memasuki Maktab Perguruan Kent, Tuaran. Kami inilah generasi terakhir yang sempat merasai ‘kebaikan’ daripada pelaksanaan Perkara 15: Pelajaran, Perjanjian 20 Perkara tersebut.

          Kekurangan guru khususnya di kawasan pedalaman dan terpencil ketika itu dapat diatasi. Apatah lagi ‘kami’ juga mempunyai semangat jitu untuk melaksanakan tugas yang diamanahkan walau di mana sekali ditempatkan ketika itu kerana kami adalah datang daripada keluarga yang ‘sudah biasa susah’.

          Pengumuman tempat bertugas di malam terakhir berada di Maktab Perguran Kent oleh Pengetua sudah menjadi budaya waktu itu. Sungguh pun sesekali disebut tempat bertugas itu ‘tiada dalam peta’ kami menyahutnya dengan sorakan gembira penuh semangat. Apa yang pasti pada ketika itu, pengangguran di kalangan belia selepas lulus SPM dan STPM di Sabah telah dapat dikurangkan. Serentak dengan itu, peratus ‘kemiskinan’ di Sabah juga dapat diturunkan.

          Namun sejak Perkara 15 : Pelajaran ini tidak lagi dipakai, sangat ramai penduduk Sabah yang berkelulusan SPM, STPM, Diploma dan Ijazah yang masih menganggur. Hendak memasuki Maktab Perguruan pun terlalu sukar kerana kuota bilangan kemasukan ke maktab perguruan tidak lagi sebanyak dahulu. Persaingan juga terlalu tinggi. Kedaifan pembangunan tidak dapat dipertikaikan menjadi antara punca penduduk/pelajar Sabah masih belum mampu bersaing di peringkat kebangsaan.

          Ringkasnya, apabila kemasukan ke maktab perguruan di Sabah bukan lagi atas pengurusan mutlak negeri Sabah, bilangan pelajar yang terpaksa bertambah lebih susah kerana keluarga mereka terpaksa berbelanja lebih. Berhutang dan berjual tanah bendang.

          Artikel ini bukan bertujuan anti kepada perpaduan. Ia hanya pernyataan dan pendapat penulis tentang kebaikan yang dirasa dan dilihat ketika soal pendidikan di Sabah masih lagi bertaut pada Perkara 15: Pendidikan dalam Perjanjian 20 Perkara tersebut. 

Rujukan :

Perkara 15: Pelajaran

Sistem pelajaran Borneo Utara yang wujud sekarang harus diteruskan dan dengan itu ia harus diletakkan di bawah kawalan kerajaan negeri.

Untuk pengetahuan umum.

Perkara 18: Nama Ketua Negeri

Yang Di Pertua Negara.  ß [bukan YDP Negeri]