Powered By Blogger

PILIHANRAYA ...PILIH SIAPA?

Orang-orang besar, sudah tahu bila akan pilihan raya. Cuma belum pasti bila tarikh pilihanraya atau sengaja macam tidak tahu supaya tidaklah rumah sentiasa macam rumah terbuka hari raya. Orang-orang kecil macam tahu bila pilihanraya tapi sebenarnya itu hanya bahan cerita di balairaya dan perbualan ketika berjalan bersama di bahu jalanraya. 

Ada yang bersemangat 1 Malaysia, ada yang sepakat 'sama rata', ada yang berkata jika susah-susah ikut saja roket  ke bulan atau terus saja ke bintang. Pendek kata, macam-macam pepatah baru yang direka semata-mata untuk membuka minda, kononnya!

Mana-mana orang besar yang sudah di luar pagar, orang kecil pasti akan dengar khabar projek besar akan ditabur ditebar dekat pagar rumahnya. Suasana tempat pun riuh rendah macam pasar. Yang pintar, akan mula jual daging bakar. Yang dungu, menunggu sambil tongkat dagu mana tahu dapat wang saku!

Macam-macam sifat. Berbagai sikap. Ada yang seperti belatuk. Ada  suka batuk-batuk. Ada yang suka mengetuk. Bila duduk-duduk, jari menari-nari tumit terjoget-joget. Meja bergegar macam ada gempa bumi.
mata liar pandang sana-sini, menarik bibir sampai nipis sebaik nasi ayam yang dimakan cuma free dan kemudian melangkah pergi tidak pandang belakang lagi. Tangannya terus dalam saku. Memegang rapi kertas  biru cobalt yang diberi. Yang pasti itu bukan kad jemputan kenduri...

Entah besok entah lusa. Bulan depan atau bulan akan datang. Selepas raya atau sebelum hari raya...mana-mana sajalah! Yang pasti ditunggu, ada bonus akan dapat sebelum pilihanraya. Kakitangan Awam akan dapat... Pun, ada juga bercakap, bonus itu umpan politik untuk pancing undi  pilihanraya. Marah-marah! Tapi duit itu dia mahu juga. Untuk guna berbelanja di jalan UMS  atau di jalan Tun Fuad - Likas. Baju yang dijual pun, 3 hari lalu baru RM7 hari ini sudah RM27, less 50%.

Pilihanraya adalah peluang pilihan rakyat diguna sepenuhnya. Janganlah lagi sengaja merosakkan undi. Jangan percaya pada orang yang cakap dia tolong pegang kad pengenalan supaya senang kena kasi wang bikin tambang. Nanti kad hilang dan tidak dapat memangkah ruang petak calon yang mau diundi. 

APA PUN, pilihanraya sudah dekat! Akan sampai masa sebelum pilihanraya itu kita semua akan tahu dan pasti itulah tarikh pilihanraya. Berita dari SPR itu memang benar bukan macam khabar terbaru konon kiamat bulan 12.

Tiada ulasan: