Powered By Blogger

TERPAKSAKAH PENGUNDI PKR DAN PAS MENGUNDI CALON DAP?

Permasalahan dalaman DAP yang dikaitkan dengan isu 'copy and paste' telah menyebabkan parti itu tidak dibenar menggunakan lambang parti itu dalam Pilihanraya Umum 13 hujung April ini. Sama ada masalah ini sengaja dibiarkan oleh DAP demi strategi parti untuk meraih undi pengundi Melayu atau pun sememangnya masalah ini berpunca daripada kecuaian di pihak atasan pengurusan parti, yang pasti dalam PRU13 ini parti DAP akan menggunakan lambang PAS di Semenanjung Malaysia dan lambang PKR di Sabah.

       Pilihanraya Umum ke-12 dan sebelumnya memperlihatkan bahawa di setiap kawasan di mana pengundi kaum cina adalah majoriti, parti DAP boleh dengan mudah memenangi kerusi yang dipertandingkan di kawasan itu. Apa yang dapat disimpulkan di sini bahawa kaum cina biasanya akan memilih calon yang berbangsa cina juga bagi mewakili mereka. Berlaku juga kekalahan calon  dari kaum cina di bawah panji-panji BN  apabila kedua-dua calon dari BN dan DAP adalah dari kaum cina kerana persepsi kaum cina terhadap BN adalah parti orang Melayu.

       Sejak kebelakangan ini, sebilangan besar rakyat Sabah mula lantang bersuara menyokong beberapa parti bukan komponen BN namun masih teragak-agak untuk menetapkan undi dalam PRU13 ini kepada siapa. Perkara yang amat tidak disukai oleh rakyat Sabah yang ingin menyong PAS adalah kerana PAS bekerjasama dengan DAP yang jelas kurang senang dengan undang-undang Islam itu. Demikian juga pandangan mereka terhadap PKR. Yang tidak menyukai PAS dan PKR tetapi tidak juga kepada UMNO beralih kepada parti STAR.

       Isu ayat 'langkah mayat saya dulu' yang dikeluarkan oleh pemimpin dalam parti DAP apabila PAS mencanang untuk mewujudkan undang-undang Islam di Malaysia sekiranya parti Pembangkang memerintah telah melukakan hati seluruh rakyat Malaysia yang beragama Islam. Malah menggores hati pemimpin-pemimpin PAS dan pengundi PAS sendiri. Perkara yang sama berlaku juga di peringkat dalaman parti dan pengundi PKR. 

       Menyentuh isu Lahad Datu, kenyataan   'sandiwara UMNO' oleh seorang pemimpin DAP dalam tragedi menyayat hati itu telah menimbulkan kemarahan  rakyat Malaysia, khususnya kaum keluarga mangsa yang terkorban dan tercedera. Cetusan ketidakpuasan hati rakyat itu berlaku di mana-mana negeri. Terjadi juga dalam kalangan penyokong PAS dan PKR termasuklah di negeri Sabah sendiri. Mungkin pemimpin DAP itu melihat kejadian di Lahad Datu itu merupakan satu peluang baginya atau bagi partinya atau bagi Parti Pembangkang untuk meraih undi khususnya daripada penduduk Sabah agar dalam PRU13 kelak rakyat Sabah akan menolak BN dan memilih Parti Pembangkang. Tiada siapa yang tahu.

     Mengorbankan lambang roket dalam PRU13 mungkin merupakan satu mainan psikologi parti DAP. Apalah sahaja yang ada pada lambang. Kemenangan calon adalah lebih penting. Demi untuk mendapatkan kembali 'undi' orang Melayu dan undi penentang DAP dari kalangan pengundi PAS dan PKR, bertanding menggunakan lambang kedua parti itu akan 'memaksa' orang Melayu khususnya pengundi PAS dan PKR supaya terus mengundi calon parti DAP. Mungkin DAP sudah melihat fanatiknya orang Melayu terhadap lambang kedua parti tersebut. Kesetiaan orang Melayu terhadap lambang PAS dan PKR mungkin dapat menyelamatkan calon DAP tersebut kerana 'budaya' orang Melayu adalah biasanya terlalu 'taksub' kepada parti yang dimenifiestasikan melalui lambang parti.

       Jika itu terjadi bermakna DAP telah berjaya memperdayakan orang-orang Melayu khususnya pengundi-pengundi PAS dan PKR yang tidak senang dengan DAP sebelum ini untuk terus mengundi atau terpaksa mengundi calon DAP.  DAP juga berjaya mengelirukan pengundi-pengundi di Sabah. Bagi kaum cina, DAP pasti tidak bimbang kerana amalan kaum cina  'mengundi calon cina' dalam pilihanraya adalah menjadi keutamaan. Bermakna, pengorbanan mereka 'tidak memakai lambang roket' itu berjaya. Namun, apakah mungkin seseorang calon DAP itu boleh bertanding di bawah tiket PAS atau PKR sedangkan dia bukan ahli kepada parti itu?  Apakah peraturan ini tidak disebut dalam syarat seorang calon pilihanraya bagi setiap parti? 

     Kesemua pernyataan di atas adalah semata-mata pendapat saya sebagai rakyat Malaysia. Seandainya berlaku 'ORANG MEALYU/PENGUNDI PAS/PKR TERPAKSA MENGUNDI CALON DAP YANG TIDAK DISENANGI MEREKA ITU HANYA KERANA HORMATNYA MEREKA KEPADA LAMBANG PAS DAN PKR, saya ingin menutup penulisan ini dengan pendapat bahawa PENGUNDI MELAYU ITU SUDAH DIPERBODOHKAN OLEH PARTI DAP.

Okieukio


       


Tiada ulasan: